Lær at arbejde med design i Folkeskolen – værdifulde resultater fra Hack din Skolegård

Arbejder du med læring? Har du svært ved at knække koden til det nye designfag?

Så læs her vores erfaringer med at bringe designpraksis ind på skoleskemaet ved at rammesætte det som hacking af fysiske rum.

Udgangspunktet

Vejle Midtbyskoles udskolingsklasser holder til i et klassisk rødt murstenshus i flere etager, som det kendes fra stort set alle større byskoler i landet. Skolegården er asfalteret og indeholder, udover en indhegnet fodboldbane og et pannabur, klatrestativ og flere ødelagte gyngestativer. Det lange cykelskur og den lange række affaldscontainere er fremtrædende elementer i gården, som udover kunstgræsset og et enkelt stort træ fremtræder hård og grå. Det ligner ikke en skolegård til unge fra 7.-9. klasse.skole_web

Udfordringen

En 7.-klasse skal sammen med to lærere transformere skolegården, så den i højere grad appellerer til aldersgruppen på skolen, som er gået fra en almindelig folkeskole til nu kun at rumme udskolingen. De har 12 undervisningsgange af 90 minutter og får hjælp af to designere, som står for undervisningen to gange inden den store arbejdsdag. Budgettet til materialer lyder på 10.000 kr.

Resultatet

Vi har beskrevet oplevelserne med at aktivere og engagere eleverne i designtænkning i tidligere blogposts (se for eksempel denne om entreprenørens genvordigheder og denne om manglen på erfaring med designtænkning) her og vil kun kort summere:

Eleverne har generelt problemer med at arbejde struktureret med at udvikle og afprøve ideer, ligesom evnen til at arbejde undersøgende med det, der i designverdnen hedder et åbent problemfelt er stort set fraværende. De har svært ved at forestille sig noget og har ikke evnerne/tålmodigheden til at konkretisere og artikulere deres ideer, endsige gøre noget for at realisere dem.

De er fuldblodskonsumenter og bliver let forvirrede og usikre, når vi forsøger at få dem til at tænke og arbejde som producenter. Det er som om de ikke rigtig tror på at de kan sætte ting i verden. Men det ændrer sig.

2015-05-13 11.12.07Den 13. maj har vi arbejdsdag og skal her nå langt med anlægningen af byhaver, niveaudelte siddeplatforme og en hyggelig pergola med siddepladser i det, der engang var et klatretårn. Samtidig skal der flere farver ind i skolegården.

Forinden har nogle elever brugt deres frikvarterer på at rive klatretårnet ned, og de har været i det lokale byggemarked for at få rådgivning og bestille varer til pergolaen.

Andre har skaffet de paller, som vi skal bygge byhaver og platforme af.

I løbet af dagen tager flere elever stærkt ejerskab til arbejdet. ”Pergola-pigerne” slider og slæber og får aktiveret og inddraget andre elever. Nicolai, som slet ikke er på kurset, går energisk til hånde, hvor der er brug for ham, og oppe på muldbjerget står piger i lyserøde (og bestemt ikke vejrbestandige) sneakers og skovler jord fra traileren. Helt frivilligt.

En håndværker ville vende det hvide ud af øjnene.

2015-05-13 13.17.18De sidste 8-10 elever bliver sendt hjem klokken 19.00. En ekstra lærer blev hængende efter hun fik fri, og har skruet, skovlet og plantet lige siden. Vi har en pergola med siddepladser af paller og lyserøde klatreroser ved indgangen. Vi har halvanden platformsø, med siddepartier beklædt med kunstgræs og byhaver langs siden. Vi har halvandet graffitikunstværk, for bagvæggen i cykelskuret blev ikke helt færdig. Og vi har et kæmpelogo i kridt på asfalten, som må males en dag der er tørvejr. Heldigvis er der stadig et par uger til vi holder åbning, så vi skal nok nå det.

Meget af det er lidt skævt, og måske er det ikke bygget af helt optimale materialer. Men eleverne er glade, og har lært at få ting til at virke selvom byggemarkedet leverer træet i forkerte længder, søm i stedet for skruer og selvom vi nogle gange manglede det rigtige værktøj osv. osv.

De har lært at håndtere det uforudsete, at arbejde med der, der er for hånden, tænke med materialerne og eksperimentere sig frem.

Selvfølgelig er det ikke alle elever, der har været som vi beskriver her. Måske en tredjedel af holdet sad kun og kiggede eller mødte slet ikke op. Men vi er alligevel glade og imponerede i betragtning af, at hovedparten af eleverne aldrig havde brugt en skruemaskine eller vidste hvad en fuksvans var før klokken 13.15 den 13. maj.

Sig det til verden:

2 tanker om "Lær at arbejde med design i Folkeskolen – værdifulde resultater fra Hack din Skolegård"

  1. Pingback: 2 pointer om hacking som undervisere skal kende | MIE NØRGAARD

  2. Very nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I’ve truly enjoyed browsing your blog posts. In any case I will be subscribing to your feed and I hope you write again soon!|

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>